Skolyoz

Skolyoz genel tanım olarak; omurgadaki disklerin frontal düzlem, sagital eksendeki lateral fleksiyonu; horizontal düzlem, vertikal eksendeki rotasyonuyla karakterize bir deformitedir.Burada önemli olan nokta skolyozun bir hastalık değil, bir semptom  olduğudur.

Hastalık, bir organizmanın işleyiş biçimi ve yapısal bozukluğundan kaynaklanan bir sorun olurken semptom; bir bulgudur.

Skolyozun Belirtileri

Skolyoz belirtileri genellikle bluğ çağındaki gençlerde ortaya çıkmaya başlamaktadır. Bluğ çağına ulaşmış gençlerde ve bunun yanında yetişkin bireylerde de skolyozun belirtileri belli gözlemler sonucunda gözlemlenebilir.

Bireyler, fizyoterapist tarafından postür analizi yapılarak skolyoz olup olmadıklarını, skolyozun derecelerini öğrenip tedaviye başlayabilirler.

Bireydeki skolyoz derecesi 40 derece altında ise; doktorlar tarafından gözlem ya da korse tedavisi tavsiye edilmektedir. Bunun yanında yine 40 derece altındaki skolyozların tedavilerinde fizyoterapi ve rehabilitasyonun büyük yeri bulunmaktadır.

Bireydeki skolyoz derecesi 40 dereceden büyük ise; cerrahi müdahale gerektirdiği doktorlar tarafından belirtilmektedir. Ayrıca 40 dereceden büyük skolyozlarda aşağıdaki semptomlar gözlenebilmektedir:

• Ağrı
  • Kaslarda güçsüzlük
  • Uyuşma
  • Yürüme güçlüğü
  • Sindirim problemleri

Eğer skolyozun derecesi 70’ten büyük ise; skolyoz iç organlara ciddi şekilde baskı yapar ve bütün vücut fonksiyonlarının çalışmasını engeller. Ayrıca bireyin nefes almada güçlük çekmesine neden olur.

Sırt ağrısı, bel ağrısı çekiyor ve nedenini anlayamıyorsanız vücudunuzda aşağıda belirttiğim gözlemler sonucunda skolyoz olma durumuna karşın öncelikle bir doktora başvurmanızı, daha sonra bir fizyoterapist ile görüşüp tedavinize başlamanızı ya da risk altında iseniz önlem almanızı tavsiye ederim :

1. Duruş

Ayna karşısına geçip standart referans pozisyonunda durun. Standart referans pozisyonu nedir? :

• Başınız dik,
  • Yüzünüz karşıya bakacak şekilde,
  • Ayaklarınız bitişik,
  • Eller ve kollar yanda,
  • Avuç içleriniz karşıya bakacak şekilde

Ayna karşısında durun. ( Bunu yaparken başka birinin de sizi bu pozisyonda değerlendirmesini isteyebilirsiniz.)

Anatomik Duruş

ÖNDEN GÖRÜNÜŞ

2. Omuzlar

Omuzlar önden de arkadan da bakıldığında; iki omuz aynı seviyede olmalıdır. Eğer omuzlar eşit hizada değil, aralarında yükseklik farkı var ise omurgada eğrilik olduğu düşünülebilir.

3. Göğüs

Sağ veya sol göğüsten birinin daha ileride, birinin daha geride olduğu durumlarda omurgadaki eğrilik dolayısıyla bir göğüsün daha ileride olduğu görülebilir.

4. Kalça

Postür analizi sırasında sağlıklı bir bireyde ASIS dediğimiz, sağ ve solda kalçadaki en belirgin iki çıkıntı olan kemiklerin aynı hizada olması beklenir. Eğer aynı hizada değil ise yine omurgadaki bir eğrilikten dolayı yükseklik farkı olduğu düşünülebilir.

ARKADAN GÖRÜNÜŞ

5. Kürek Kemiği

Kürek kemikleri, vücuda arkadan bakıldığında sağlıklı bir bireyde eşit seviyede olmalıdır. Eğer eşit seviyede değil ise skolyozun olabileceği düşünülebilir.

6. Gluteal Kitle (Kalça)

Gluteal kitle yani kalçamızın altında bacak ile birleştiği kısımdaki çizgilerin sağ ve sol bacakta eşit hizada olması gerekmektedir. Bu çizgilerin eşit hizada olmaması, önden bakıldığında da kalçanın aynı hizada olmamasına sebep olmaktadır. Burada yine omurgada eğrilik düşünülebilir.

7. Dizler

Dizlere arkadan bakıldığında, diz arkasındaki çizgilerin eşit seviyede olması gerekmektedir. Eğer çizgiler eşit seviyede değilse diğer belirtiler gibi omurga eğriliği göz önünde bulundurmalı; doktorunuza ve fizyoterapistinize danışmalısınız.

Skolyoz Çeşitleri

1. Yapısal Olmayan Skolyoz

Yapısal olmayan skolyoz, aslında gerçek skolyoz değildir. Bireyden dik durulması istendiğinde dik durabilir. Bu bireyin omurgasındaki eğrilik tersinebilir ve genellikle şu nedenlerden dolayı oluşur:

• Ağrı ya da kas spazmı
  • İki bacak boyu arasındaki fark
  1. Yapısal Skolyoz

Yapısal skolyoz, gerçek skolyozdur. Bireyden dik durulması istendiğinde birey dik duramaz. Bu bireyin omurgasındaki eğrili tersinebilir değildir. Genellikle yapısal skolyozun neden kaynaklandığı bilinmemekle birlikte bir hastalıktan ya da aşağıdaki durumlardan dolayı görülebilir:

• Spina Bifida
  • Serebral Palsi, Marfan Sendromu, Kas Distrofisi
  • Yaralanma
  • Enfeksiyon
  • Tümör

Skolyozun yapısal mı yapısal olmayan mı olduğunu anlamak için fizyoterapistler tarafından Adam Testi uygulanmaktadır. Bu testte aşağıdaki fotoğrafta da göründüğü gibi birey eğilerek kollarını yere doğru serbest bırakır.

Birey bu pozisyondayken aşağıdaki gibi sol ya da sağ tarafında bir eğrilik meydana gelirse bu yapısal skolyozunun olduğunu gösterir. Herhangi bir eğriliğin meydana gelmemesi durumunda ise yapısal olmayan skolyozdur.

Adam Testi